mange regler for markedsføring

sociale medier

Sociale medier er effektive og giver bedre mulighed for dialog med kunderne gennem konkurrencer, tilbud m.m. Selv om platformene giver mulighed for at skrive direkte til brugerne, så skal de danske regler overholdes. 

varemærker m.m.

Selv om billeder og tekster ligger frit tilgængeligt på nettet, så er det ikke ens betydende med, at man frit kan benytte dem. De immaterielle regler gælder også online. Det kræver tilladelse fra ejeren af f.eks. et billede at bruge det online. 

e-mails 

De fleste virksomheder ved godt, at folk skal tilmelde sig nyhedsbrevet, før man må sende e-mails med gode tilbud til kunderne. At samtykket skal kunne dokumenteres, og derfor bruger mange et særligt e-mail program / platform.

oversigt, nogle af reglerne...

Der findes mange regler fordelt på flere forskellige love, som man bør kende, når man arbejder med markedsføring. Der er liste nogle af dem her, men afhængig af branche kan der være helt op til 20 forskellige love, som man skal have styr på.

Lovgivning
  • markedsføringsloven
  • forbrugeraftaleloven
  • aftaleloven 
  • købeloven
  • ophavsretsloven
  • varemærkeloven
  • e-handelsloven
bloggere, influencere, medarbejdere...

skjult reklame...

Når man brugere bloggere, influencere eller medarbejdere til at reklamere for én, så bevæger man sig juridisk ud på tynd is. Som virksomhed tænker man ikke over, at man i sidste ende kan blive gjort ansvarlig for skjult reklame, hvis ikke reglerne overholdes - også selv om man har lavet en aftale med en bloggere eller influencer. Antallet af overtrædelser er så udbredt, at Forbrugerombudsmanden har udgivet en vejledning for at stoppe ulovlighederne.