tillid til dig og din web-shop...

handelsbetingelser

Spillereglerne for salg til dine kunder bør beskrives i nogle konkrete og forståelige betingelser, så både sælger og køber ved, hvad det er gældende. Skulle man blive uenige om noget eller være i tvivl om, hvad der gælder, så vil man kunne slå op i betingelserne og få et svar.

salg til forbrugere

Udover købeloven, så er der også særlige regler, man skal kende, når man sælger til forbrugere. Specielt når man sælger online, er der en beskyttelse af forbrugeren i forhold til returret, reklamationer, fortrydelse m.m., som man skal opfylde.

cookies

Alle hjemmesider bruger cookies, og derfor er det noget, som man skal oplyse om. Det har virksomheder ikke været gode til, og derfor er der kommet nye retningslinjer for, hvordan man skal gøre det, allerede når man besøger hjemmesiden.

Konkurrencer, klager m.m.

Der er mange små juridiske fælder, som man kan falde i som ejer af en web-shop 

Hjemmesider med e-mærke giver en vis sikkerhed for, at virksomheden er ordentlig og reel. Det er derfor være at overveje, om man som shopejer skal blive medlem og få e-mærket, som er den mest anerkendte certificeringsordning for danske webshops. e-mærket webshops forpligteter til at overholde e-mærkets retningslinjer, der er tilpasset efter, hvad der gælder af regler for web-shops. Du kan læse mere om fordelene her:  https://www.emaerket.dk/derfor-emaerket

Der har siden september 2019 været nye regler for betalinger, som man skal indrette sin web-shop efter. Der er også kommet større fokus på sikkerhed og håndtering af kundeoplysninger pga. GDPR.  Som web-shop er du også forpligtet til at oplyse kunderne om din adresse, dit CVR-nummer, mail-adresse, telefonnummer m.m. Som en del af oplysningspligten skal du også fortælle om pris, vilkår og betingelser, fortrydelsesret og ikke mindst varens væsentligste egenskaber. Du kan læse mere om krav til web-shops her: https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/e-handel/oplysninger-om-webshoppen/

små juridiske fælder...

Konkurrencebetingelser

Konkurrencer kan være med til at få kunder i din web-shop, men det er vigtigt, at kunderne kender og accepterer betingelser for at være med i konkurrencen - specielt, hvis du vil bruge konkurrencen til at få samtykke til nyhedsbreve eller til at sælge bestemte ting. Uanset, hvad årsagen er, bør man få lavet nogle informative og klare konkurrencebetingelser, så man ikke overtræder markedsføringsloven. 

14 dages returret

Dine onlinekunder har 14 dages fortrydelsesret, uanset om de køber en vare eller en ydelse. Det gælder i Danmark og i EU.  Fortrydelsesfristen starter først, når kunden har modtaget varen, i en postkasse eller efter aftale med kunden er lagt i et skur eller afleveret på arbejdspladsen. For pakkebokse eller pakkeshops starter fortrydelsesfristen først, når kunden har afhentet den. 

Levering inden 30 dage

Når du sælger til forbrugere, så skal varen leveres inden 30 dage fra bestillingen. Bliver varen ikke leveret inden, vil kunden kunne sende dig et påkrav (en rykkerskrivelse) med en ny, rimelig leveringsfrist. Leverer du ikke varen inden for den nye frist, kan kunden hæve købet. Trækker leveringen ud er det muligt at lave en ny aftale med kunden om senere levering, men det kræver kundens accept.